Tüüpiline takso, taustaks vihmamets
Taksod on Bueas niivõrd erilised, et väärivad omaette
postitust. Nad asendavad siin ühistransporti ja nendega sõitmist saavad endale
lubada ka vaesemad. Taksosid on palju, kontorisse kõndides ei möödu kümmet
sekunditki ilma, et mööda sõidaks takso. Kaugelt kõige sagedasem auto liikluses
on takso.
Tüüpiline takso on päevinäinud Toyota. Ta on kollane
(nagu õigele taksole kohane) ja sageli ka igat võimalikku moodi ära tuunitud.
Värvilised lipukesed akendel või antenni küljes, „God bless you“ tagatiival või
lihtsalt akendel kirevad kleepsud. Tihti plärtsub avatud akendest kohalik
muusikarütm või viimase aja kõige kuulsamad pop-lood. Kuigi mõni takso näeb
välja viimasest sajandist, ajaksid nad ilmselt ka kõige suurema tööstaaziga
tehnoülevaatuse mehe juuksed peas püsti. Pole üldse haruldane, et auto põhjas
on auk või selle rehvid, ralliässale omaselt, on slickid (täiesti siledad). Mulle pole veel silma jäänud taksot,
mida ei ilustaks mõlk või paar. Sõidavad nad diisli peal, mis tossab ja haiseb
nagu oleks seda segatud mitme liitri toiduõliga. (Kütuse liiter, kusjuures, on natukene
alla euro).
Taksojuhid on üldiselt lõbusad kujud, kes annavad alati
signaali, kui näevad kedagi tee ääres seismas või kõndimas. See on andmaks
märku teeäärsele, et too teaks, et takso tuleb ja seal on vabu kohti. Niisugune
komme aga tähendab taksode külluses seda, et tuututamist on kuulda pidevalt.
See võib mõnikord need inimesed ära ehmatada, kes on harjunud tuututamisega
ainult ohuolukordades. Igaljuhul, kui tahad peale minna, pead ainult käega
märku andma ja sinu juures peatub takso. Pead väikesed hinnaläbirääkimised
taksojuhiga (kui palju teid on, kuhu te tahate ja palju maksma olete nõus), ta
kas noogutab või sõidab edasi. Tavaline taks on, et umbes 40 minuti jalgsitee (autoga
7) kodu juurest mäest üles kontorisse maksab ühele inimesele 100 sefat (u.
15-20 senti). 150 sefat on juba liiga palju ja niisugust võtta ei maksaks.
Liiklusmärke olen näinud täpselt nelja. Kolm neist andsid
teada, et kiiruse piirang on 30 km/h ja neljas sellest, et lapsed võivad teele
joosta. Ülejäänud ristmikud ja muud säärased kitsaskohad lahendatakse
enesestmõistetava tuututamise või lihtsalt kogemuse najal. Sebrad on mõnes
kohas maha märgitud, aga ka need on ilma liiklusmärkideta ja ei tähenda
jalakäija eesõigust. Valgusfoore ei näinud ma ka Doualas (2 miljoni elanikuga
linn). Ringristmikul annavad teed need, kes on ringil (nagu
ka Venemaal).
Ühte viiekohalisse taksosse mahub lisaks taksojuhile veel
6 inimest (kaks kõrvalistuja kohale ja neli taha). Nii et kui juhuslikult
viipad endale üksinda taksot, vurab sulle tüüpiliselt kõrvale kollane Toyota
Carina II, mille kõrvalistuja ennast aupaklikult koomale tõmbab, et sa tema
küljele ennast istutada saaksid. Siis on viisakas kaasreisijaid tervitada (gu’marnin’) ja oma peatust oodata.
Maksad, raha, ronid välja ja pärast aknast annab juht raha tagasi. Nii lihtne.
Seega võib öelda, et kohalik takso sarnaneb marssruut taksole, millel pole kindlaid
peatusi ja sihtpunkte ega tariife.
Üldiselt meie
Nicolasega kontoris käimiseks taksot ei kasuta, väike hommikune jalutuskäik
mäest üles (ja ettevalmistuks plaanitavaks 4km Mt. Camerooni vallutamises) on
hea ja õhtune jalutamine mäest alla kohe eriti mõnus. Üritame kõndida vasakul
pool teed, sest sellisel juhul ei kipu meiega samas suunas sõitvad taksod meile
küüti pakkuma. Paremal pool kõndimine möödub pidevas tuututamises (kuid tundub,
et ka see hakkab vähenema, sest taksojuhid hakkavad harjuma, et sellel
teekonnal eelistame kõndida). Kõnniteid ei kohta tihti
Täna toimub ühe
organisatsiooni partneri matus, kuhu ka meid Nicolasega on kutsutud ja homme
hommikul peaks saabuma minu tandempartner Sarah Saksamaalt.
Mõtlen ja mõtlen, et mis kuradi "sefa"... kuni koitis, et "Central African Frank". Meil siin räägitakse lihtsalt frankidest.
VastaKustuta