Tere! Mina olen Johannes ja tulin
eile Kameruni Gleni programi kaudu, mida Eestis koordineerib MTÜ Arengukoostöö
Ümarlaud (www.terveilm.ee) ja rahastab Välisministeerium. Selle blogi on võimalikuks teinud Nortal (www.nortal.ee), kes olid lahkesti nõus mulle
projekti välteks kasutada andma sülearvuti, et ma saaksin oma muljeid kirja
panna ja kohaliku organisatsiooni tööd sülearvuti abiga lihtsamaks teha. Kui on
küsimusi/ettepanekuid minu, organisatsiooni või blogi kohta, võib neid esitada
jsats1[at]gmail.com
Kolm kuud veedan Bueas, mis asub
Kameruni edelaosas, täpselt Mt. Cameroon (u. 4 km kõrgune) jalamil. Ma hakkan
tööle organisatsioonis Green Cameroon (www.greencameroon.org), mis tegeleb keskkonna
kaitsmisega. Minu ja mu sakslannast tandempartneri ülesanne on hakkata
piirkonna lastekodudesse looma keskkonna klubisid, mis aitaksid lastel
praktiliste tegevustega õppida keskkonna hoiu tähtsut ja keskkonnateadlikku
käitumist. Sarnanesed klubid on Green Camerooni abiga juba koolides toimima
pandud.
Udune Buea
Bueasse jõudsin ma eile. Lend
Tallinnast viis läbi Stockholmi Addis Ababesse, kust järgmise lend,
vahemaandumisega Malagos, tõi mind Doualasse. Doualas pidi juba mulle vastu
tulema Green Camerooni juht Masango, aga kui ma olin lennuki pealt maha tulnud,
kuidagitmoodi läbi tolli pääsenud ja õnneks ka oma koti ilusti kätte saanud,
polnud Masangost jällegi. Oli küllaga kohalikke, kes pakkusid igasugu
teenuseid, sularahavahetust, telefonikaarte jms. Kui ma olin lennujaamas
veidike aega otsiva pilguga ringi vaadanud ja ligitikkujaid eemale ajanud,
lähenes mulle rohelistes tunkedes lennujaama töötaja Fred. Algul ma ei tahtnud
temale ka tähelepanu pöörata, aga kui ta pakkus mulle võimalust oma telefoni
kasutada, et Masangole helistada, ei jäänud mul muud üle.
Kui Masango kõne vastu võttis,
oli ta maru segaduses ja kuna levi oli kehv, olnud tema jutust suurt midagi aru
saada. Igaljuhul, tundus, et ta kinnitas, et oli olnud mingi eksitus ja et ta
kohe tuleb. Fredi juhatusel istusime siis kohalikus baaris laua taha ja ajasime
juttu. Vahepeal tuli ainult ära ajada teenindaja, kes püüdis juua müüa, aga
lõpuks ta sai aru, et tahtsime lihtsalt istuda. Sain Frediga tuttavaks. Ja
kuigi temast oli vahel raske aru saada ja temal minust, sest Douala on
suuremalt jaolt prantsuse-keelne, saime temaga tuttavateks. Tegu oli 23aastase
isaga, kes tegelikult oli pärit Bamendast. Tunkede külge oli ta õmmelnud
Brasiilia lipu (tema lemmik jalgpallimaa) ja kaelas kandis Che pilti. Lennujaamalt
ta palka ei saanud, vaid maksis ise neile peale, et saaks pagasitassijana tööd
teha ja siis klientide käest ise selle eest tasu küsida. Ta arvas, et päevas
teenib umbes 15 eurot. Muidu meeldis talle jalgpalli mängida, kunagi oli
lootnud professionaalseks palluriks saada, aga tema sõnul peab selle jaoks
rikas olema. Ta lootis kunagi tulevikus ise ärimeheks hakata ja Hiinast naisteriideid
sisse tuua, et rikkaks saada. Talle meeldis väga Kamerun ja Kamerunis elada,
aga kõige suurem probleem olevat lokkav korruptsioon. Fred andis mulle ka
telefonikaarti, et ma vajadusel ise saaksin Masangole helistada, juhul, kui
tema ära peaks minema. Pakkusin talle mesikäpa kommi ja läksime lennujaamast
välja ootama. Fred oli truult minuga ja ajas minema inimesed, kes ligi tulid ja
mingeid asju müüa palusid või küsisid lihtsalt, et ma oma käekella neile
annaksin. Igaljuhul, vedas täiega, et Fred nii sõbralik oli ja mind probleemiga
aitas.
Lõpuks, kui Masango koos
autojuhiga kohale jõudis, vabandas ta ette ja taha. Tal oli valesti meelde
jäänud, justkui saabuks mu lend öösel kell üks, mitte päeval. Kui ma talle
helistasin, oli ta parasjagu mulle tuba ette valmistanud ja siis tuhatnelja
Doualasse sõitma hakanud. Panin autole ka kaamera esiklaasile, et jäädvustada
selle paarimiljonilinna liiklust, aga ma ei tea, kuna mul on võimalus need
klipid üles laadida.
Üldiselt võib öelda, et see oli
metsik. Tõeline liiklusdžungel. Politseinukust autojuht muidugi kihutas ka
omajagu, aga sellegipoolest tundus mulle kohalik elu üks paras kaos. Ei olnud
näha ühtegi autot, millel poleks mõlke ja liiklusmärgid kogu linnas võis kahe
käe sõrmede ülelugeda. Tegime peatuse ka kohalikus palmilehtedest katusega
baaris ja ajasime mõnusalt juttu. Õigemini, kuna autojuht Girjou (dziruu)
inglise keelt ei osanud, jutustas ta enamasti oma sõprade seltsis ja mina
Masangoga.
Kui me lõpuks Bueasse jõudsime
hakkas juba pimedaks minema. Siiski, nägin, et linn oli minu arvatust suurem.
Tundus selline hiiglaslik 100 000 elanikuga küla – see tähendab, et väga
madal ja suure maa-ala peal laiali. Minu uus kodu on pesumaja/söögikoht. Sinna
jõudes ootas meid Masango naine kahe laspsega. Tegin ka perenaise ja tema
perega tutvust. Ma sain teada, et ma olen paksem kui teine vabatahtlik Nicolas
(prantsusmaalt). Aga kui ma õigesti aru sain, siis see oli kompliment. Mind juhatati
minu askeetlikku tuppa, kus lisaks voodile ja lauale on ka riidest ja
sõrestikust kapp. Panin oma kraami maha ja ajasin veidi juttu. Lõpuks läksime
välja, vahetasin enda eurod frankide vastu, üks euro 650 franki, ostsime
banaane ja läksime Masango poole. Tema naine pakkus mulle süüa. Kui ma õigesti
aru sain, siis oli tegu jamssi ja lehmaliha kastega. Päris maitsev oli, aga nii
piprast toitu pole ma veel varem kunagi söönud. See-eest banaanid olid hoopis
midagi muud meie banaanidest. Kuna nad olid koha peal küpsenud, mitte laevas
teel Euroopasse, oli nende maitse ja konsistent hoopis teistsugune. Banaan
maitses tugevamalt ja tundus kuidagi tihkem, aga mitte kõva, vaid pehme.
Kinkisin Masangole hea tahte märgiks pudeli Vana Tallinnat. Kui ta alguses
arvas, et oli midagi sellist juba joonud varem, siis pärast maitsmist oli ta
sellest kohe väga vaimustuses. Pakkusin et kui koju jõuan, saadan talle veel
ühe pudeli.
Kõht täis, sõitsin koju. Kohalikud
kasutavad transpordiks päris palju taksosid, kuhu mahub neljale istmele
vähemalt kuus reisijat. Isegi see ei häiri, et mäest üles sõites päevinäinud
auto sidur kärssab. Umbes viie minuti kaugune sõit maksav 100 sefat (nii
kutsutakse kohalikku raha), mis teeb umbes 15-20 eurosenti. Taksosid on muidugi
igasuguseid. Uuemaid, vanemaid, enamasti hakkasid silma toyotad. Mõne tehniline
seisukord on küll selline, et põrandas olev auk on üsna suur. Kuna mul linu
veel pole ja neid pean kuskilt organiseerima, magasin magamiskotis.
Ärgates oli kõik niiske. Riided,
jalanõud, õhk. Õhk oli tegelikult märgatavalt niiske juba sellest hetkest
alates, kui ma lennukist välja astusin. Sõin veidi reisitoitu ja asutasin Green
Camerooni kontori otsingutele, et ka Nicolasega tuttavaks saada ja internet
leida. Tarvis ju teada anda, et ma kohale jõudsin.
Buea linna ma ikka päris hästi
näinud pole. Eile õhtul tulles oli juba pime ja nüüd kattis Buea linna mäenõlva
paks valge udu. Siiski, korrak andis udu järgi ja ma sain klõpsata paar pilti,
mille üleslaadimise üle ma veel mõtlema pean. Aga varsti asendas udu
peenike-peenike uduvihm. Üldiselt annab sademeterohkkusest aimu teede äärsed
vihmaveerennid. Need pole sellised, nagu meie harjunud oleme, vaid u poole
meetri sügavused kraavid, ilma milleta vihmaperioodil liiklemine oleks ilmselt
täiesti võimatu.
Tõsiasi on muidugi see, et kuigi
kontoris on internet, siis see on maru aeglane ja ebastabiilne. Tõsiasi on, et
tegelikult kirjutan ma blogi sissekande ennem wordis valmis, sest internet
otsustas ära kaduda just sellel hetkel, kui mina siia tulin. Kontor ise on 4x4m
kuur, kus töötavad lisaks Masangole ja kahele kohalikule vabatahtlikule ka
Nicolas ning nüüd veel mina ja paari päeva pärast minu sakslannast
tandempartner Sarah. Ilmselgelt töötavad siin inimesed, kes on hinega asja
juures.
Muide, päris kavalalt on kontoris
seintele kinnitatud tapeet/paber. Selle asemel, et liimiga mäkerdada on nad
naeltega kinni löödud, aga kuna pelgalt naela enda pea on liiga pisikene ja
rebiks paberisse augu, on nael enne seina löömist löödud läbi õllekorgi, mis
teeb hoidva pinna piisavalt laiaks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar